Posted on

Crazy Idea – příběh značky

„Dívka narozená v horách a s velikým snem“  

Jsem Valeria Colturi, a moje vášeň je cítit v každém kousku oblečení Crazy.
Narodila jsem se v Bormiu, ohromující horské vesnici. Moje dětství se dělilo mezi školní a sportovní závazky. Běh na lyžích, přátelství, škola, vše se točilo kolem výkonnostních aktivit. Pokud žijete v horách, vedle každodenního života, je velmi snadné stát se sportovcem. Život sportovce je jednoduchý: škola, rychlý oběd, trénink, testy, soutěže, zklamání a úspěchy, tohle všechno znamenalo roky mého mládí.
Když jsem soutěžila, viděla jsem mladé sportovce oblečené jako „vojáky“ s nedostatečným vybavením, špatnými velikostmi, absurdními barvami, nevhodnými a studenými tkaninami… To stimulovalo mou představivost, kreativitu a zvědavost. Začal jsem vytvářet vlastní oblečení pro tréninky a soutěže. Neexistovalo pro mě žádné plánování, žádný marketing, byla to jen vášeň. Čím více jsem vytvořila, tím víc mě to bavilo a motivovalo. Pak jsem si koupila svůj první šicí stroj, navrhovala jsem, vynalézala a experimentovala s velkým úspěchem!
Dokončila jsem školu a byla jsem úspěšná i ve sportu, například, když jsem vyhrála italský šampionát v běhu na lyžích. Ale každé podobné nadšení mi vydrželo jen chvilku.

Abych došla dlouhodobějšímu uspokojení a mohla si splnit svůj sen, našla jsem si nejtěžší cestu. Rozhodla jsem se vytvářet dokonalé technické oděvy pro sporty, které miluji. Vím, že se musím odtrhnout od „normy“, abych uspěla. Chci, aby mé šaty měly duši, aby byly zrcadlem toho, kdo je nosí. To mi umožnilo dostat se takhle daleko a je to stále to, co mě vzrušuje a motivuje mě pokračovat v této cestě.
Vytvořila jsem firmu, společnost, ve které vždycky myslíme na vás. Na vás, kteří naše oblečení nosíte!
Designové centrum a velká část výrobní dílny byly vždy umístěny v mém krásném rodném městě. Moje produkty jsou distribuovány ve více než 500 vybraných prodejnách po celé Evropě.
Můžete milovat Crazy produkty, mohou vás bavit, nebo možná ne, ale jedna věc, na kterou můžete vsadit, je, že se liší od všeho ostatního, co můžete na trhu potkat. Vždycky, při návrzích nových produktů jsem myslela na vás a na vaše nejlepších chvíle, chvíle, kdy obléknete Crazy!

Fast & light, to je naše filosofie 

Pro Crazy platí vždy synonymum: rychlé a lehké. My v Crazy jsme vynalezli originální závodní běžecké, skialpové i horolezecké oblečení. Vyrostli jsme se stopkami v našich rukou. Jsme partnery top sportovců a objevujeme další talenty. Ale, pozor, možná byste to nečekali, ale i my rádi jen tak stoupáme po horách, užíváme si krajiny a jen tak se touláme. Každý si přece může užívat hory tím nejlepším způsobem po svém😉
Pro všechny naše běžce, či milovníky hor existuje společná potřeba, a to cítit se dobře, udržet se v suchu, bezpečí, teple a pohodlí a také vypadat co nejlépe.
Mnoho značek nabízí široké oděvní řady a podporuje používání nejlepších tkanin, ale velmi málo z nich přemýšlí nad nejlepšími technickými řešeními, či umístěním materiálů na to správné místo. Velmi málo z nich je schopno navrhnout jedinečný styl, díky kterému budete vynikat, budete se cítit skvěle a zároveň pohodlně.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Volba je na tobě! Crazy je rodinná firma, kde design, styl i technická řešení a všechny produkty jsou osobně vytvořeny majitelem Valerií Colturi. Používáme tkaniny od firem, které se starají spíše o kvalitu produktů než o marketing. Testy oděvů jsou prováděny interně i externě, nejlepšími běžci nejen v Itálii, ale i u nás v ČR, ve spolupráci s našimi bláznivými přáteli, sportovci a dalšími milovníky běhu a hor, jako jste vy.
Crazy je tu pro vás!!!

Posted on

Recenze – běžecké kompresní legíny 2XU MCS Run

Běžecké kompresní legíny 2XU MCS Run

– do stejné řeky vstoupíš dvakrát

S dovolením značky 2XU přinášíme článek magazínu Sport.cz o testování jejich kompresních legín MCS Run, které nabízí Triexpert. Podívej se, co si o nich myslí maratonec a repotér René Kujan:

Jasně si uvědomuji, že tuhle značku už poměrně dlouho vídám na nejrůznějších běžeckých akcích, viděl jsem ji určitě i někde prodávat. Ale přiznám se, že jinak mi „2XU“ nic moc neříkala. Nějaká komprese, to určitě… a ty tři písmena, to bude něco čínsky v transkripci do latinky. Já bloud! Vzdálenější pravdě jsem snad ani nemohl být. Pravdou tedy je, že Čína není od Austrálie ze všech států zase úplně nejdál, ale za trefu bych to asi úplně neoznačoval.

Takže se pojďme podívat pravdě do očí. Ty tři písmena až na jednu výjimku vůbec písmena nejsou. Je tam dvojka 2, je tam matematická značka pro násobení × a je tam U jako „jů“, anglicky „ty“. Celou záhadu pak můžeme rozluštit jako dvakrát ty neboli tvůj výkon znásobený dvěma. Prostě když se ti zdá, že už nemůžeš, a máš na sobě tyhle elasťáky, tak můžeš ještě jednou tolik.

Značka 2XU se zrodila v Austrálii v Melbourne. Je poměrně mladá, existuje až od roku 2005 a má asi toho nejlepšího možného zakladatele. Žádný businessman nebo textilní továrník. Jejím zakladatelem byl Jamie Hunt, bývalý profesionální triatlet. A triatleti jsou známí tím, že neustále vymýšlejí, jak vydržet ještě více ještě déle. Takže teď se díky tomu můžete pustit do běhání s dvojnásobným nadšením!

Už při první kontaktu s novými elasťáky poznáte, že ten, kdo je navrhoval, sám určitě také rád a často běhal. Široký elastický pas doplněný šňůrkou na stahování se vypíná nad trojicí parádních zadních kapes. Nalevo najdete malou kapsičku na zip (značkový SBS) na to nejdůležitější a nejnepostrádatelnější, pravděpodobně tedy klíče od bytu nebo od auta.

 

 

 

 

 

Uprostřed je větší podlouhlá kapsa asi na cokoli, ovšem se speciální přípravou, kdyby se vám chtělo do ní umístit mobil nebo hudební přehrávač. Kapsa má totiž i zpevněnou průchodku na sluchátka. Napravo je umístěna vysoká kapsa nejvhodnější pro uskladnění energetických gelů na cestu.

Jestli jste se v případě elastických kalhot stejně jako já někdy báli o své nádobíčko, tak tady se bát nemusíte. Příslušný panel je řádně tvarovaný, pohodlí a neškrcení zaručeno. Celá kaťata jsou navíc vyvedena v antimikrobiální úpravě, takže běžci by ani po výkonu neměli svým drahým polovičkám příliš smrdět.

I milovníci designu si přijdou na své. Kalhoty sice vypadají černě jako každé druhé elasťáky, ale navíc nesou dvě obrovská X ve zlaté barvě. Jedno na pravém stehně, druhé na levém lýtku a holeni. A to není všechno. Zlatý materiál funguje světloodrazně, menší logo ze stejného materiálu najdete i na pravém lýtku. Tady jde o skutečně nefalšovanou 360° vizibilitu běžce. Budete prostě na silnici nebo cyklostezkách vidět, i kdyby byla tma jako v Austrálii.

PLUSY
silný kompresní efekt
opravdu skvěle sedí a propůjčují nositeli až spidermanovské pocity
trojice kapes na běžecké nezbytnosti
široký pohodlný pas
množství reflexního materiálu (360° vizibilita)
příjemný vnitřní „muscle mapping“

MINUSY
obtížnější oblékání
vyšší nároky na šetrné praní
párající se konce tkaniček (vyřešíte uzlem)

HMOTNOST
210 gramů
CENA
3590 korun

Vnitřní strana kalhot je možná ještě zajímavější než ta vnější. Obsahuje totiž anatomické nástřiky pružného materiálu, který je na omak jako nejjemnější plyš. Tento „muscle mapping“ má za úkol cíleně působit na čtyřhlavé svaly stehenní a na lýtkové svaly a kromě jiného dále snižovat jejich otřesy při dopadech chodidel na zem.

Co znamená skutečná komprese, pochopíte ve chvíli, kdy se budete do kalhot poprvé soukat. Od prodejce dostanete dokonce tištěný návod, jak to udělat nejlépe, ale stejně nejspíš ještě budete potřebovat poradit od manželky s mnohaletými zkušenostmi s navlékáním silonek. Firma se dokonce chlubí tím, že používá dvojnásobek materiálu oproti dalším výrobcům, takže vlákna vám při oblékání rozhodně nedají nic zadarmo.

Až budete mít elasťáky řádně natažené, přímo ucítíte, jak vám zvýšená míra komprese hrne krev z končetin zpátky k srdci. Aplikovaná komprese je totiž navíc zesilovaná odshora dolů, takže kalhoty vaše nohy doslova vymačkávají jako tubu se zubní pastou. Krev se tak může k srdci vracet a okysličovat rychleji. Dle tvrzení výrobce tak navíc dochází až o 33 % rychlejší odplavování laktátu a o 9 % zvýšení výdrže běžce.

V našem eshopu si můžete zakoupit pánské kompresní legíny 2XU MCS Run ve velikosti M, L, XL.

Posted on Napsat komentář

Nutná výbava začínajícího triatleta

Výbava začínajícího triatleta

Plavete, běháte, jezdíte na kole? A přemýšlíte, že byste své tréninkové úsilí přetavili ve start na některém z mnoha triatlonových závodů? A co vlastně je na ten triatlon teda všechno třeba? Na první pohled by se totiž mohlo zdát, že je potřeba triatlonové vybavení, spousta věcí, ale zase tak horké to není. Na start se můžete postavit s jakýmkoli kolem, které konkrétní pravidla nezakazují, s funkčními brzdami a helmou která jde zapnout a drží na hlavě. Jet můžete klidně na favoritu po dědovi, v plavkách a triku ze sekáče a botaskách. Další věci už závisí na úrovni vašich ambicí, na tom jak velký technický hendikep je pro vás únosný,  a jak moc při tom vašem snažení chcete vypadat dobře.

Řekněme si tedy, že ten technický hendikep chceme trochu snížit. Jaké jsou ty nejlepší pomůcky k usnadnění cesty do cíle.
A začneme z prostředka z pohledu pořadí jednotlivých disciplín, tedy kolem, tady se dá toho času ukrojit totiž jednoznačně nejvíc.

KOLO

Kolo je (většinou) nejdražší součástí výbavy triatleta. A asi také nejvíce opečovávanou. Nebudeme nyní řešit jednotlivé značky a modely triatlonových a časovkářských speciálů, kterých je na trhu relativně velké množství a jejichž kvalita se v dané cenové relaci až tolik neliší. Zkusíme se podívat spíše na vhodné parametry kola a jeho součástí, především s ohledem na délku triatlonového  závodu. Závody jsou bezhákové (zakázaný drafting) – je povoleno použití triatlonového speciálu nebo aero nástavců. Nebo jsou závody hákové(s povoleným draftingem) – triatlonové speciály nejsou povoleny a aero nástavce nesmí přesahovat brzdové páky ve vodorovné rovině

Máte-li silniční kolo, tak vhodný urychlovací paket je triatlonové sedlo a aero nástavce, případně obrácená sedlovka. Významně se tak vylepší pozice jezdce a minuty na výsledném času tají jak sněhuláci v Maroku. Pokud si s tou pozicí lámete hlavu, tak netřeba, můžete využít naše nastavení GURU FIT SYSTÉM. Předejdete potížím a budete mít jistou, že materiál využíváte správně. Ideální je pak spojit tento upgrade a nastavení dohromady a nechat si s nejvhodnější volbou poradit.

Triatlonový speciál je ještě vhodnější, ale již vyšší investice. Není nutné ho hned pořizovat, dá se využít půjčovna a vyzkoušet si na závodě jeho přínos.

 

 

 

 

 

 

 

Střední či dlouhý triatlon si však již zaslouží triatlonový speciál. Buď časovkářský, nebo přímo triatlonový. A ten pak vybavit nejlépe diskovým zadním kolem a předním loukoťovým, nebo vysokým – 60 či 90 mm ráfkem. Disk oceníte zejména při rovinatějším profilu trasy. Pokud předem víte, že profil bude spíše náročný a kopcovitý, dá se vřele doporučit kombinace 90mm ráfku vzadu a 60mm ráfku vpředu. Pozor – berte na vědomí i rozdílné vlastnosti materiálu ráfku (celokarbon versus hliníková brzdná plocha) při  brždění. Celokarbonová kola o poznání hůře brzdí a to zejména za mokra. Modely s hliníkem jsou pak sice těžší, ale zase levnější. V kvalitní prodejně by Vám měli umět kolo nastavit na míru Vašim fyziologickým parametrům. Příkladem je nastavení kola na bike-fitting stolici GURU FIT SYSTEM.

TRETRY

Triatlonové tretry se od těch „běžných“ silničních treter liší především použitím suchého zipu namísto přezek a díky tomu i velmi rychlému nazutí/vyzutí a lehké manipulaci. To se hodí především při krátkém triatlonu, kdy vás trápí každá vteřina strávená v depu navíc. Tretry na vás v depu mohou čekat již zacvaklé do pedálů, často jsou pomocí integrované gumičky uchyceny k přesmykači či rychloupínáku a vy je nazouváte až během jízdy. Nutno podotknou, že i tohle je potřeba trénovat, pokud nechcete na dalším závodě vyšvihnout paradní klaunské vystoupení. Při delších variantách závodu je pak na rozhodnutí závodníka, zda použije klasické silniční tretry, nebo dá přednost triatlonovým speciálům. Ztráta způsobená jejich pomalejším nazouváním již nepředstavuje tak fatální problém a plně ji kompenzuje vyšší míra pohodlí za jízdy. Výhodou triatlonových treter je většinou menší nasákavost materiálu, některé modely mají dokonce perforovanou podešev pro odtok vody ven z boty.

PŘILBA

Při krátkém triatlonu sáhne většina závodníků po klasické silniční přilbě, doplněné o běžné cyklistické brýle. Zde opravdu není třeba investovat nemalé peníze do speciální aerodynamické přilby se štítem. Ta se ale opravdu vyplatí, pokud to myslíte vážně s dlouhým triatlonem. Je to jedna z částí výbavy s nejlepším poměrem cena/ušetřený čas.

BĚŽECKÉ BOTY

Také zde sehrává rozhodující roli při výběru typu a modelu běžeckých bot délka závodu. Při krátkém triatlonu si bez obav můžete dovolit obout velmi lehký závodní model a s ponožkou si také hlavu lámat nemusíte. Těch několik málo kilometrů se dá celkem bez problémů vydržet. Při dlouhém závodě je ale třeba myslet i na dobu běhu a až maratonskou vzdálenost. Těch 42,192 km si bezpečně vytrpíte i bez ohledu na to, zda se vám tvoří krvavé otlaky, puchýře a odřeniny. V takovém případě jsou mnohem vhodnější sice o pár gramů těžší, ale mnohem pohodlnější tlumenější boty doplněné o kvalitní běžecké ponožky. Dobré jsou gumové tkaničky s rychlozdrhovadlem, které zase ušetří čas v depu.

             

NEOPREN

Výběr správného plaveckého neoprenu je velmi citlivá záležitost. Rozhodně se dá doporučit návštěva specializované prodejny, nejlépe vybavené bazénem s protiproudem, kde si můžete vyzkoušet několik modelů a vybrat ten nejlépe padnoucí. Výrobci se v této oblasti překonávají používáním nejmodernějších hi-tech materiálů, které snižují odpor vody a usnadňují především vysvlékání. I při relativně krátkém plavání se neopren použít vyplatí. I tady platí možnost zapůjčení na závod pokud nechcete investovat do vlastního.

BRÝLE A PLAVECKÁ ČEPICE

Nepodceňujte důsledný a pečlivý výběr plaveckých brýlí! V případě ironmanských distancí s nimi strávíte i hodinu. Plavecké brýle pro triatlon se od běžných závodních plaveckých brýlí do bazénu liší konstrukcí. Jsou již na první pohled robustnější s širším silikonovým lemem. Důvodem je až příliš častý blízký kontakt s nohou či rukou jiného plavce. Rozhodující pochopitelně je, jak brýle „sedí“. Zároveň s nimi musíte mít přehled i o dění nad hladinou, často pohledem hledáte bóji, nebo cestu ve skrumáži plavců.
S čepičkou si na druhou stranu moc lámat hlavu nemusíte. Poměrně často se stává, že Vás vybaví sám pořadatel. Běžně si můžete v obchodech vybrat z levnější gumové, nebo kvalitnější silikonové, která lépe drží. Speciálním případem jsou pak plavecké neoprenové kukly pro použití ve velmi chladné vodě.

TRIATLONOVÝ DRES

Výběr triatlonového dresu je většinou velmi individuální záležitostí a nejvíce byste měli naslouchat vlastnímu pocitu a míře pohodlí, které vám jaký dres, nebo komplet poskytuje. Použité materiály jsou u předních výrobců na podobné úrovni, střihy jednotlivých modelů pak mohou rozdílně sedět v závislosti na postavě. Většina je vybavena i silikonovými prvky, aby kombinéza správně držela či krytými zipy a lepenými švy. Celý závod můžete absolvovat bez převlékání a přiléhavá kombinéza je na kole znatelně rychlejší než plandavý dres. Dnešní modely dresů pamatují i na kapsičky pro energetické gely a jiné doplňky stravy užívané během závodu. Ty se rovněž dají často umístit do poutek na pásku pro startovní číslo.

 

 

 

 

 

 

 

Dres se často doplňuje různými kompresními návleky, nejčastěji lýtkovými a stehenními. Ty mají pozitivní vliv na oddálení únavy svalů, snižují míru otřesů při běhu a oddalují i nástup křečí. Bývají velmi lehké a v podstatě nenasákavé.
V horkém letním slunečném počasí se pak dá jen doporučit lehká běžecká čepice, nebo populární kšilt proti slunci a kvalitní sluneční brýle.

 

 

 

 

 

 

 

Samostatnou kapitolou je pak výživa a pitný režim, kterým se budeme věnovat v některém z dalších článků.

Posted on

Hydratace při sportu

Voda nebo ionťák? Kolik a kdy? Nebo se mám řídit žízní? Tohle se snaží odpovědět výrobce výživy PENCO a od nich trenér Honza Kubeš.

Podívej se, jak zvýšit svůj výkon na kole, při běhu, triatlonu nebo jiném vytrvalostním sportu.

Vybírej si z nové nabídky PENCO zde.

Iontový nápoj Penco 500ml. grep

Iontový nápoj Penco 500ml. pomeranč

Posted on

Atletická abeceda pro běžce

K tomu, aby se vám běhalo pohodlně a bez zranění, je důležité kromě protahování, zařazovat do běžeckého tréninku také takzvanou atletickou abecedu, a to minimálně jednou týdně.

Co je to Atletická abeceda?

Je to série kompenzačních dynamických cviků, kterými posilujete pohybový aparát a zlepšujete si běžeckou techniku. Když toto cvičení budete pravidelně zařazovat, zlepší se vám běžecká technika, ekonomika a předejdete tak zranění.Atletická abeceda má mnoho podob a Davida Vaš, náš kolega a běžec, vybral deset nejdůležitějších. Tyto cviky, včetně protahování před a po tréninku, jsou ke shlédnutí také na instagramovém účtu Davida Vaše. 

Základní cviky atletické abecedy:

Liftink (práce kotníků)

Skipink (vysoká kolena)

Zakopávání (zakopáváme do hýždí)

Předkopávání (s propnutými nohami)

Kotníkové odrazy (dynamicky se odrážet z kotníků do výšky)

Etiopské poskoky (skáčeme na jedné noze a rytmicky zvedáme koleno)

Běžecké koleso (poskakujeme a po zvednutí kolene natáhneme nohu před sebe)

Běh pozadu (snažíme se odrazit co nejdále dozadu)

Poskoky stranou (skáču bokem, ruce a nohy jdou synchronizovaně)

Vánočka (opět bokem, proplétám nohy)

Těchto deset cviků je dobré běhat zhruba na deseti až dvaceti metrech, ideálně na měkkém povrchu (lesní cesta, tráva nebo tartan…). Vždy odběhejte jeden cvik a volně dojděte zpět. U každého cviku se snažte zapojit ruce a dělat ho co nejvíce dynamicky.Dále je hrozně důležité se vždy na daný cvik soustředit, být vždy v přítomnosti a nepřemýšlet nad jinými věci. Musíte vědět proč a k čemu je ten cvik dobrý. To je vlastně i ta krása běhu, když třeba běžíte někde v přírodě, jste tam pouze vy a vaše myšlenky.

Ano je tomu opravdu tak, při běhu zapojíte prakticky celé tělo a spálíte při něm nejvíce kalorií. Když máte odcvičenou abecedu, je dobré se před každým tréninkem proběhnout v rychlejším tempu, abyste se optimálně naladili na běh či trénink. Tělo ještě není tolik unavené, a proto se bude lépe soustředit na správnou techniku běhu. Této části tréninku se říká „běžecké rovinky”. Ty bohatě stačí běhat na 50 až 100 metrů. Rovinka se běhá na 95 procent úsilí a po celou dobu se soustředíme na správnou techniku. Paže by měly být ideálně v pravém úhlu, pohyb rukou vychází hlavně z ramen. Dále se soustředíme na zpevněný střed těla a na vysokou kadenci kroků. Malá kadence kroků je jedna z nejčastějších chyb, jelikož při dlouhém kroku (tedy malé kadenci) to nutí běžce dopadat výrazně před těžiště, tedy na patu. Tím se vlastně brzdíte, a jak dopadáte prvně na patu nevyužijete kotník a koleno jako tlumič. Boty vás pak v této technice moc nepodrží a dost trpí právě koleno nebo holeně (okostice). Kdo máte chytré hodinky, můžete si svojí kadenci kontrolovat hned pří běhu na hodinkách. Kdo hodinky nemá, musí počítat. Ideální kadence je 180 kroků za minutu, zaleží i na výšce. Čím vyšší člověk, tím bude kadence menší, nicméně neměla by rozhodně klesnout pod 170 kroků za minutu. Dále je důležitý náklon těla. Zkuste metodu tučňáka, tedy přepadávat a nohy nechávat za sebou.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pokud chcete zlepšit techniku přímo s Davidem Vašem, přihlašte se na jeho běžecké tréninky v Českých Budějovicích.

Ostatní tréninky podle měst najdete zde: Ostrava, Praha, Brno a Hradec Králové.

Posted on

Test ORBEA Oiz M10 19 – testuje Eda Pinkava

Sportovní XC celoodpružené kolo pod hranicí jedenácti kilogramů váhy je můj zatím nesplněný sen. Stane se Orbea jeho zhmotněním?

Za roky práce ve Velu jsem se setkal s řadou kol, o kterých jsem si myslel, že pro mě budou tím pravým. Vždy se ale nakonec ukázal nějaký limit, protože kombinace sportovních ambic s potřebou celoodpruženého kola, která je u mě dána především neúprosným údajem v rodném listě, není jednoduchá. Samozřejmě se nebráním ani vylepšování techniky v náročnějším terénu, ale moje kolo musí být hlavně pohodlné a rychlé. Jak ukázalo první rande, Orbea OIZ M10 má k ideálu dobře našlápnuto.
Za zdánlivě vyšší cenou modelu OIZ M10 se skrývá špičkový karbonový rám i velmi kvalitní výbava. Konkrétně si budu po  nějaký čas libovat v  terénu s odpružením amerického Foxu se sto milimetry zdvihu na obou frontách, které je již od éry šestadvacítek mojí srdeční záležitostí. Mám rád XC či maratonskou jízdu a svist. Spolehlivě pracující systém se zlatou povrchovou úpravou Kashima na kluzácích je zárukou citlivosti a spolehlivé funkce. Dost podobně je tomu u volby osazení, u Sramu GX kvituji sázku na větší přední placku s třiceti čtyřmi
zuby, která by s nejmenším desetizubovým pastorkem kazety měla zabezpečit i přes mé k vysoké kadenci neochotné nohy dosažení potřebné rychlosti. Pro dokonalost by se ještě hodila teleskopická sedlovka, kterou jsem v loňském roce při návštěvách našich čtenářů v rámci rubriky Velo trail guide několikrát postrádal, ale třeba to půjde i bez ní. Nebo se stane prostorem pro jednu z příležitostných úprav. Zatím si ale vyzkouším sériovou specifi kaci biku.

TEST

Obvyklá rutina s nastavením posedu a tlaků se u tohoto stroje příliš neosvědčila. I přes nafoukání vidlice a tlumiče dle návodu, ale i rad redakčního specialisty na odpružení Petra, se při první jízdě zdálo, že se po otevření systému kolo „posadilo“ na zadek, jako by se tlumič příliš zanořil. Tento jev byl spojen s utlumením živosti předku, což naštěstí nijak zásadně neomezovalo chování stroje na rozbitých trailech, ba právě naopak. Průjezd místy, kde jsem si nebyl jistý, co se pod směsí spadaného listí a sněhu skrývá, byl naprosto jistý a ze stopy mě nevyvedl ani skrytý kámen či větev. Co se mi ale nedařilo akceptovat, byla s tímto jevem spojená pocitová lenost ve chvíli, kdy jsem se pořádně opřel do pedálů. Ke slovu tak přišla pumpa a postupné tlakování vzduchové komory tlumiče až k mojí plné spokojenosti. Během postupných úprav tlaků jsem se mimo uvedeného také zbavil nejistoty, zda je zamykání, které jedinou páčkou naráz blokuje přední i zadní jednotku, praktickou volbou. Možnost odlehčit jen loktům a nechat zadek zamknutý nebo naopak udržet zadní kolo v trakci v prudším stoupání a současně zamezit noření vidlice při pumpování horní částí těla je u tohoto provedení zapovězena. Ale po vyladění tlaku obou „lišáků“ do ideálního poměru jsem začal postupně vnímat společný lockout jako praktickou úpravu pro zjednodušení ovládání. Uvidíme, zda se můj názor nezmění po delším soužití.

Geometrie stroje pracující v ideálním nastavení pružení s hlavovým úhlem 69°, ale i velmi zajímavou efektivní délkou horní trubky 641 mm, je pro můj naturel dokonalá. I tak jsem se ale setkal nutností úpravy návyků. Do posedu promlouvající doplňky totiž ovlivnily mé vyvážení nad kolem. Těmi komponenty byly konkrétně představec se 110 milimetry délky a sedlovka bez off setu. Je tomu již dávno, kdy se běžně používaly dlouhé představce, nyní se sází spíše na „špačky“, které by bezesporu slušely i dětským kolům, a obvyklé délky se pohybují spíše mezi 80–100 mm. V mém případě se nadstandardní délka odrazila v těžišti směřovaném blíže přednímu kolu a s tím spojeným vlivem na vedení kola. Pocitové překlápění při zatáčení bylo však vnímáno pouze na rychlých pěšinách, pokud se do cesty postavilo stoupání, předek
se zklidnil a pomáhal v jistém nasměrování kola k vrcholu. K tom ostatně přispěla i pozice sedla díky sedlovce posunutá o více jak dva centimetry kupředu, jízda na jeho špičce napomohla nejen k jistému udržení předku na podkladu, ale ani zadní kolo nemělo problémy s  dokonalým záběrem. O  tom, že vedení stopy ve sjezdech bylo naprosto ukázkové, jsem se zmiňoval již v předchozích řádcích. V mrazivě zimním počasí se pak jen částečně ukázaly vlastnosti obutí Maxxis se specifi ckou volbou vzorku pro přední a zadní kolo. Je faktem, že jsem se v počátečním seznamování nesetkal ani s náznakem nejistoty, ale to je teprve jeden krok, uvidím, jak kombinace vzorků Ardent a Ikon obstojí na dalších strukturách povrchů. Na sněhu a ztvrdlé hlíně jim to zjevně svědčilo. Takové jsou mé první postřehy z  kola. Doufám, že toho při dalších jízdách zjistím ještě mnohem víc.

Především se má očekávání týkají odpružení, na které jsem zatím mohl spíše jen nahlédnout, než abych vám tu o něm nyní mohl napsat dlouhé pojednání. Že by tedy už v příštím vstupu v následujícím vydání Vela? Na závěr ještě doplním, že vedle provedení, které jsme získali k dispozici pro dlouhodobý test, v nabídce najdete ještě dalších pět „oizů“, tři dražší a dva dostupnější, plus
lze pořídit samostatný rám. Všechny lze snadno a  bez příplatku „kustomizovat“ – na webových stránkách Orbey si můžete vybrat vlastní kombinaci barev laku i samolepek v široké škále možností. I to se počítá. Ale ona už tato základně nabízená barva testovaného modelu je neskutečně povedená, uznejte sami.

Eda Pinkava Foto: Michal Červený
ORBEA

 

Posted on

Do maratonu jsem ještě nedozrála, říká Veronika Kaňa

Jak a kdy ses dostal k práci v běžecké prodejně TRIEXPERT Brno?

Než jsem se rozhodla pro tuto práci měla jsem časově a psychicky náročné zaměstnání. Po 10-ti letech v úplně odlišném oboru, jsem se rozhodla jít za něčím co mě opravdu baví, a tím je běhání. Na Triexpert jsem ze svého okolí měla skvělé recenze a proto, když jsem zahlédla inzerát, volba byla jasná.

Co tě pro tuto práci motivuje? 

Určitě jsou to spokojení zákazníci, možnost jim předat svoje zkušenosti a rady, obzvláště začátečníkům. Čerpám z toho, s čím jsem se trápila já a snažím se je motivovat, aby to nevzdali při prvním neúspěchu. Nejvíce mne potěší, když se zákazník ozve, že díky mému povzbuzení uběhl víc, než si původně myslel, že vůbec dokáže.

Každodenně absolvuješ rozhovory se zákazníky ohledně běhání. Jaký je tvůj vztah k běhu?

Můj vtah k běhu je velice kladný. Běhání mne baví, avšak nemám ambice být závodníkem. Strašně ráda bych si do budoucna zaběhla klasický maraton, ale k tomu jsem ještě psychicky nedozrála.

Jak vnímáš pracovní tým TRIEXPERTu? Jaká je spolupráce?

Pracovní tým je super. Líbí se mi různorodost týmu, kolegyně má zkušenosti s atletikou a kolega kromě běhání má zkušenosti i s triatlonem. Společně se tak můžeme zaměřit na širší okruh sportovců, a navíc se od sebe vzájemně dozvíme spoustu užitečných informací.

 Jak vnímáš atmosféru v týmu TRIEXPERTu?

Atmosféra je super.

 S jakými dotazy k vám nejčastěji přicházejí zákazníci?

Nejčastěji se ptají na typ boty do konkrétního terénu, poté o techniku běhu nebo o potravinové doplňky. Také se hodně zajímají o diagnostiku došlapu, kterou na naší prodejně provádíme a na základě, které zvolíme nejvhodnější obuv danému zákazníkovi.

Závodíš?

Během roku si většinou zaběhnu 2-3 půlmaratony s Runczech a pak samozřejmě Vokolo priglu. Ovšem za nepublikovatelné časy 😀

 Jak odpočíváš a regeneruješ?

Odpočívám nejraději aktivně (2 psi) a úplně nejlépe cestováním. Nevydržím dlouho na jednom místě. Ale nepohrdnu ani saunou nebo masáží.

 Jaký je tvůj vztah ke sportu?

Určitě kladný. Babička bydlí hned vedle fotbalového hřiště a dětství jsem trávila lítáním po hřišti za balonem. Od malička miluji koně, takže jsem pár let jezdila na koni. Chvíli jsem zkoušela i fitness, ale to je pro mě spíš nutné zlo, ke sportu potřebuji hlavně volnost a upocené „fitko“ mě moc nebere, i když nikdy neříkej nikdy 😊

 

Posted on

Pánský neopren 2XU P:2 PROPEL – testuje Jan Kubíček, SP Xterra šampión

Australská značka 2XU je čím dál tím známější a oceňovanější mezi sportovci. 2XU oblečení prokazatelně pomáhá při tréninku a při maximálním výkonu během závodu. 

České zastoupení se rozhodlo otestovat nový neopren 2XU P:2 PROPEL a není náhodou, že si vybralo nejpovolanějšího člověka a místo k testování. Místem se stala unikátní laboratoř TRILAB, kde je bazén s protiproudem a 4 ponořeými videokamerami, které umožňují online sledování i záznám pro vyhodnocení plaveckého stylu nebo právě kvalit neoprenů.

Honz Kubíček je český triatlonista, dvakrát 4. na evropském finále cross triatlonu a několikanásobný šampion závodů SP XTERRA,  a je tak ideálním sportovcem, který ze své letité zkušenosti může spolehlivě říci, zda neopren 2XU P:2 PROPEL je dobrý.

Honza považuje neopren za vynikající a potvrdil názory dalších světových odborníků, že 2XU P:2 PROPEL neopren je špičkový ve své třídě. Vy sami si můžete zakoupit nový 2XU P:2 PROPEL neopren v modré barevné kombinaci u nás na eshopu.

Podívejte se na celý test, kterým nás Honza Kubíček provede od samotného oblékání, plavání až po správné balení neoprenu.

OBLÉKÁNÍ, PLAVÁNÍ A HODNOCENÍ

BALENÍ NEOPRENU

Profitovat z výhod kompresní technologie a pokročilých tkanin a potvrdit jeho účinnost na výkonu a regeneraci můžete i vy. Také bazén s protiproudem lze využít pro plaveckou analýzu nebo v něm vyzkoušet jeden z neopren.

Pánský neopren 2XU P:Propel

 

Plavecká technika + rozbor

Posted on

Podařilo se mi spojit koníček s prací, pochvaluje si Libor Zelenka

 Jak a kdy ses dostal k práci v běžecké prodejně Triexpert Holešovice BIKE & RUN ?

K práci v Triexpertu jsem se dostal v roce 2019. Po změně jsem se díval již více jak půl roku a když jsem náhodou viděl nabídku místa právě v Triexpertu, kterou jsem do té doby znal jako zákazník, nebylo co řešit. Hlavní impulz byl velmi kladný vztah ke sportu a hlavně k běhu.

Co tě pro tuto práci motivuje?

Motivace je pro mě jasná. Vášeň k běhu ale i k ostatním sportům, poznávání nejen nových produktů s tím souvisejících,ale i  metodik tréninků, výživy, regenerace a s tím spojené předávání informací zákazníkovi. Pro mě osobně je úžasné, že má vášeň se stala i mou prací.

Každodenně absolvuješ rozhovory se zákazníky ohledně běhání. Jaký je tvůj vztah k běhu?

   Samozřejmě maximálně kladný. Již od mládí jsem se věnoval běhu ať již v jakékoli formě. Zkusil jsem i mnoho jiných sportů, jako je tenis, fotbal, hokej, cyklistika, závodní tanec a běh. Nyní se věnuji hlavně běhání. Poslední tři roky více, jelikož před tím mi to plně neumožňovala práce a také zranění. Běhám velice rád s naší fenkou Labradora Beatkou, která je mi skvělým a nadšeným společníkem.

 

 

 

Jak vnímáš pracovní tým TRIEXPERTU? Jaká je spolupráce?

    Na prodejně v Holešovicích mám svělé kolegy Marka, Petra a Honzu, kteří mě v začátku opravdu hodně pomáhají. Jsou to sportovci a ve svých oborech (nejen v nich) odborníci. Tým vnímám velice kladně ať již ze stránky profesní, tak jsou prostě i super parťáci s pozivním přístupem.

 S jakými dotazy k vám nejčastěji přicházejí zákazníci?

Nejčastěji přicházejí s otázkou ohledně bot. Jaké mají zvolit, na jaké běhání atd. Mnohdy se také ptají na techniku běhu a nastavení tréninků. Otázky jistě nejsou jen na boty, ale také na běžecké oblečení, výživu, možnosti trénování, regenerace apod.

Závodíš?

     Když to jenom trochu jde, tak ano. V loňském roce jsem se zúčastnil 20 závodů. Od trailových závodů přes půlmaratony až k maratonům. Mám vždy radost, když se na závodech setkávám se svými kamarády. Je to pro mě nejen relax a výzva o co nejlepší umístění, ale nyní hlavně také skvělý zážitek.

Jak odpočíváš a regeneruješ?

Nejlepší odpočinek je pro mě čas strávený s rodinou. Procházky v přírodě, ale i práce na zahradě je výborný psychický relax. Jistotou je sledování sportovních přenosů a četba knich převážně se sportovní nebo výživovou tématikou. Nejlepší regenerace je pro mě sauna.

Jaký je tvůj vztah ke sportu?

Sport je pro mě nedílnou součástí života. Sportu se věnuji jak aktivně, tak i pasivně. A běhání, to je úplná vášeň.

Posted on Napsat komentář

Dětské běžecké boty

Patříš mezi běžce, které si tento krásný sport získal až v pokročilejším věku a teď jen kroutíš hlavou nad tím, jak moc jsi tento pohyb kdysi dávno na školním ovále proklínal/a? Spousta rodičů nechce znovu zopakovat se svými dětmi tu samou chybu a berou své ratolesti na kratší a volnější běhy, nebo dětské závody a postupně u nich budují zájem a odhodlání se běhu věnovat dobrovolně. Na řadu tak přichází otázka, jak je to s dětmi a běžeckými botami?

Vůbec první věcí, na kterou se budeme soustředit je výběr vhodného typu bot. Podobně jako u dospělých modelů narazíme i u těch dětských na klasické rozdělení mezi botami silničními a krosovými. Zapomenout ale můžeš na to, že bys svému dítku koupil/a například silniční závodku, nebo tempovou botu. V tomto směru je nabídka poněkud omezená a dominují jí univerzální tréninkové modely. Ty by ovšem měli vzhledem k nižším dosahovaným rychlostem i omezené kilometráži bez problémů vyhovovat všem bez rozdílu.

Dětské modely u zavedených značek velmi často vsází na oblíbenost a renomé svých dospěláckých protějšků. Je totiž potřeba počítat s tím, že dítě nedosahuje zdaleka takové hmotnosti a při běhu nepůsobí na botu takovou silou, jako dospělý. Pouhé zmenšení varianty pro dospělé by tak mělo za následek, že bota by byla příliš pevná a tuhá a neohýbala by se při odrazu tak plynule, jak by bylo potřeba.

Mezi konkrétními tipy nebudou chybět zástupci všech nejoblíbenějších značek, jmenovitě například Mizuno Wave Rider Junior pro děvčata, Mizuno Wave Rider Junior pro chlapce nebo Saucony S-Freedom ISO a Saucony S-Ride ISO pro děti. A jak vybrat ty pravé? Stejně jako u dospělých i tentokrát platí – zkoušet, zkoušet, zkoušet. A vybrat především tu botu, která bude na chodidle sedět nejlépe.

Obecně můžeme doporučit volit pro tvoje ratolesti boty co nejohebnější s minimálním množstvím opor a výztuh, které by mohly negativně ovlivnit přirozený vývoj chodidla a podélné i příčné klenby. Ideální bota tedy bude víceméně odpovídat minimalistickému pojetí, ale chybět by nemělo alespoň základní tlumení, protože s běžeckým stylem to zdaleka ne vždy bude optimální a případná ochranná vrstva se může hodit.

Další zásadní rozdíly jsou ve výběru správné velikosti. To je totiž u dětské boty, jak jistě potvrdí každý rodič, prakticky neřešitelný úkol. Délka totiž musí být jako obvykle minimálně o půlčísla větší, ale zároveň musíme počítat s postupným růstem dětských nohou. Na druhou stranu nelze brát boty příliš velké, aby chodidlo v botě při běhu nejezdilo a nevyzouvala se pata.

K dispozici je u většiny modelů kompletní rozsah od nejmenší velikosti UK1,5 (eur 33) až po největší UK5,5 (eur 38). Problémem občas bývají velikostmi mezi největší dětskou velikostí a nejmenší pánskou, tedy rozsah UK5,5-7 (eur 39-41), kde se kvalitní dětské běžecké boty shánějí s velkými obtížemi.

VŠECHNY DĚSTSKÉ MODELY NAJDEŠ ZDE.