EXKLUZIVNÍ TEST QUINTANA ROO PRSIX ULTEGRA

Cyklistika | Triatlon

Tequila, kaktusy a boj s větrem - test časopisu 53x11 

Souboj s časem a stroje pro tento účel zrozené se na stránkách časopisu 53x11 objevují jen zřídka a to je škoda. Mimo záběr pozornosti tak mohou zůstat značky, které si zaslouží, aby se o nich vědělo. A právě takovou je i Quintana Roo, jejíž model PRsix jsme měli možnost prověřit v testu. Abychom trochu přiblížili jeho ambice, rozkryjme na pohled náhodné poskládání písmen v označení, jde totiž o zkratku Personal Record již šesté (six) generace. Vítejte tedy ve světě triatlonového prapravnuka původní myšlenky.

Značka Quintana Roo byla založena již v roce 1987 a původně se soustředila na výrobu plaveckých neoprenů. A protože od plavání je velice blízko k triatlonu, zanedlouho spatřil světlo světa první triatlonový speciál, který se na svou dobu vyznačoval perfektní aerodynamikou spolu s komfortním posedem jezdce. Svůj význam má i samo jméno, ovšem zcela jiný, než by většina očekávala. Není v něm nic magického ani nadčasového, jde totiž hlavně o poctu oblíbené mexické tréninkové lokalitě zakladatele značky. Jak vidno, Mexiko není jen zdrojem kvalitních druhů tequily, ale i zásobárnou nápadů stavitelům kol. Od doby, kdy se začal zhmotňovat prvotní sen, došlo samozřejmě k mnohým změnám. Karbon převálcoval do té doby výhradně používanou ocel, což s sebou logicky přineslo takřka neomezené možnosti ve tvarování a současně ovlivňování vlastností snad každého milimetru plochy rámu.


KDYŽ NE OBĚ, TAK ALESPOŇ JEDNA

Filozofie značky soustředící se na minimální aerodynamický odpor se zde podepsala na opravdu netradičním tvarování Shift+. To sází na snahu o zajištění dokonalého obtékání vzduchu levé části kola, pravou stranu totiž ovlivňuje přítomnost převodového systému. A pokud se nedá zajistit minimalizace odporu vzduchu zde, vrhá značka všechny své síly na likvidaci prostoru pro negativní vliv vzduchu na straně levé. To se podepisuje na výrazném vychýlení spodní rámové trubky právě tímto směrem a na tvaru zadní stavby. Ta zcela popírá zažité představy o vyrovnanosti proporcí řetězových vzpěr, a zatímco ta pravá nechává dostatek místa pro volný pohyb řetězu, levá se svým dimenzováním podobá spíše křídlu větroně. Konstrukce stroje pak umožňuje podle přání uživatele i volbu patek pro usazení zadního kola. U našeho modelu bylo vsazeno na typ s orientací vzad, vídaný hlavně u dráhových speciálů. Ukrytí všech ovládacích lanek a bovdenů do nitra rámu je pak samozřejmostí.


Ale abychom se nesoustředili pouze na specifika rámu, je třeba si všimnout i další úpravy ovlivňující jezdcův posed. Jde především o představec, tedy přesněji řečeno integrovanou část přední vidlice, kde lze redukci pro uchycení řídítek naladit přesně podle priorit, k čemuž slouží rovnou tucet možností úpravy. Velkou variabilitu pozice přináší i sedlo, které je nastavitelné v předozadní orientaci pro časovku a především umožňuje zaujmout agresívnější pozici pro triatlonisty. Na stroji nalezneme pouhých 170 mm dlouhé kliky, obhajobou této volby je potřeba menšího pracovního úhlu kyčle pro triatlon, aby umožnila závodníkovi snazší přechod na následný běh.


SETRVAČNÍK JAK MÁ BÝT

U výbavy není třeba hledat žádné skryté poselství, sada Shimano Ultegra nabídne ve své mechanické verzi vše, co jezdec na trati potřebuje, a ve změně převodů funguje spolehlivě. O to více zájmu na sebe přitahují zapletená kola Profile Design. Výška ráfků téměř osm centimetrů slibuje nejen kvalitní setrvačnost, ale i vysokou úroveň tuhosti. Stejně vysoké ambice pak můžeme očekávat u galusek Vittoria Corsa Elite. Od stejné značky jako zapletená kola je voleno i sedlo Vertex specifického tvaru pro zajištění komfortu při triatlonovém posedu.

 

ŠINKANZEN HLÁSÍ ODJEZD

Plné uvědomění si toho, že se opravdu nejedná o klasické silniční kolo, přišlo hned po usednutí na stroj. Krátký rozjezd a zjišťujeme, že silnější boční vítr není pro masivní rám spolu s vysokými karbonovými ráfky právě přítelem do pohody, a tak je občas zapotřebí pevnějšího úchopu, než jsme zvyklí. Při prvním pohledu na tento stroj si všimnete vysokého dropu mezi řídítky a sedlem, nutícího k pořádnému ohnutí páteře. Při samotné jízdě se ale v rychlosti rozmazaném periferním vidění neukázalo nic, co by naznačovalo, že je na posedu něco špatně. Zároveň jsme si užívali i nečekaně vysokou úroveň komfortu polstrované hrazdy. Také druhý styčný bod, sedlo s velkým výřezem, nabízelo více variant usednutí, ať už na samé špičce, v půlce, nebo jako na normálním silničním modelu. Ani delší setrvání v aerodynamické pozici tak nebylo provázeno náporem na zádové svaly či jiným náznakem bolesti v zádech, což umožnilo plné koncentrování se na výkon a sledování cesty.

Druhým, ovšem výrazně méně častým úchopem, bylo držení při brzdění, kdy ruce intuitivně sklouzly na konec řídítek a podvědomě nabádaly ke stisku brzdových pák. Občas se až zdálo, především na nerovném povrchu v průběhu stisku brzd, jakoby ruce ujížděly dále a úchop neposkytoval plnou jistotu. Avšak při zvýšené koncentraci a ujetí více kilometrů důvod k obavám zmizel.

KLIĎAS K POHLEDÁNÍ

Díky pocitu velké jistoty vedení směru, který narůstal se zvyšující se rychlostí, odpadala starost o trajektorii jízdy, a tak se jezdec mohl více soustředit na kruhové šlapání a tlak do pedálů. V zatáčkách byla pochopitelně znatelná geometrie triatlonového speciálu, která obecně vyvolává pocit menší jistoty, mírného vynášení a těžkopádnosti. Spolehnout jsme se naštěstí mohli na obutí zapletených kol, kde se volba galusek Vittoria ukázala jako výborná v ohledu jistého projetí zatáčky a následné ochoty opět vystřelit dále požadovaným směrem.

Vysoká tuhost tohoto speciálu byla znatelná při každém rozjezdu, ať na těžší nebo snad lehčí převod, a nikde jsme nenašli ani kousek prostoru k úniku energie tlakem do pedálů. To trochu kompenzovalo vyšší míru úsilí, která byla vyžadována pro počáteční uvedení 78 mm vysokých ráfků do rotačního pohybu. Avšak jakmile se tak jednou stalo, o čemž nás nenechal na pochybách příjemný hlasitý šum kol, již nebylo cesty zpět. A je třeba přiznat, že při jízdě po rovinatém profilu trasy byla setrvačnost tolik patrná, že nám místy připadalo, jakoby nebylo vůbec třeba naší námahy pro udržení konstantního tempa. Až mírné naklonění roviny této lehkosti ubralo a nám tak nezbývalo, než se vrátit do reality, zařadit lehčí pastorek a zvýšit hladinu kyseliny mléčné ve svalech, abychom takový nepříjemný úsek zdárně překonali. V opačném sklonu terénu již nebylo co k vytknutí a jen pud sebezáchovy korigoval maximální rychlost.

 

JAKO V PEŘINKÁCH

O komfortní hrazdě i sedle jsme se již zmiňovali, celkovou míru pohodlí však ovlivňovaly také galusky, které byly zvoleny namísto méně „pružných“ plášťů. Ani zadní stavba nepřenášela přílišné otřesy, takže i na cestě s méně kvalitním povrchem mohl jezdec „ležet“ v klidu, bez neustálého přesedávání si či rozhození zaujaté pozice při projetí výmolu. Zde je na místě zmínit i tichost celého kola při takovém průjezdu. Sada Shimano Ultegra pracovala skvěle včetně brzd, na které bylo možné se spolehnout za každé situace. Zadní, umístěná z důvodu zlepšení aerodynamiky pod masivním středem rámu, byla sice slabší a o něco méně citlivá, avšak nic, co by nestačilo ke spolehlivému zastavení. Cvaknutí řadicích páček bylo jasným impulzem k přesnému zařazení, ať už v závodním tahu, kde není prostor na myšlenky šetřit materiál, nebo při tréninkovém intervalu. Volba semi-kompaktních převodů s ozubením 52/36 by se mohla zdát zvláštní, především u tohoto typu kola, ale opak se ukázal býti pravdou, po celou dobu testování se nepřihodilo, aby nám na rovině či ve sjezdu nějaký ten zoubek navíc scházel. PRsix nabízí přípravu pro umístění vychytávek, jako je například schránka Qbox, která by měla zlepšit aerodynamiku připevněním na sedlovou trubku, či košík na láhev, který se v našem případě nacházel za sedlem.
 

JEN POZOR NA RADAR

Po všech příjemných chvílích strávených ve společnosti Quintany Roo je jasné, že pocity z tohoto kola se již nenávratně zapsaly do paměti a při deštivém dni s nádechem nostalgie si jezdec rád vzpomene na zraky lidí stojících na zastávce, které tento stroj přitahoval jako magnet. Na rovinách svou rychlostí navozoval příjemný dojem, že ho auta předjíždějí zase o něco pomaleji, a při silnějším přišlápnutí do pedálu bylo třeba, s nadsázkou řečeno, obávaně vyhlížet policejní hlídku měřící rychlost ve vesnici.

 

QUINTANA ROO PRSIX ULTEGRA

materiál rámu QR Shift+ Carbon SL vidlice QR Integrated Shift+, celokarbonová, sloupek 1 1/8“ zapletená kola Profile Design 78 Twenty Four, galusky Vittoria Corsa Elite, 23 mm, hmotnost kol 990/1440 g (P/Z, včetně galusek, upínáků a kazety) sada Shimano Ultegra (11 rychlostí, kazeta 11–25 zubů) kliky FSA SL-K Light (převodníky 52/36 zubů) doplňky představec QR 12 positions (110 mm), řídítka Profile Design Prosvet Carbon (420 mm), hrazda Profile Design T4+ Carbon, sedlovka QR Aero Carbon (aero), sedlo Profile Design Vertex 80 (ližiny ocel) velikosti 48, 50, 52, 54, 56, 58,5 cm hmotnost 8,65 kg (velikost 56, bez pedálů)
 

GEOMETRIE (VEL. 56)

sedlová trubka 560 mm horní rámová trubka 545 mm hlavová trubka 158 mm zadní stavba 395 mm hlavový úhel 72° sedlový úhel 77/83° rozvor 1031 mm cz/crono

Pro časopis 53x11 Vojtěch Rakovský
Foto: David Stella​