Reklamace a životnost běžeckých bot

Běh
Běžecké boty jsou při svém používání velmi intenzivně namáhané a tak se bohužel může stát, že se na některé z jejich částí objeví větší či menší závada. Na následujících řádcích se budeme snažit rozdělit tyto závady podle toho, jestli se jedná o chybu materiálu, kterou je dobré okamžitě reklamovat, nebo zda jde o následek přirozeného opotřebení.
 
Na běžecké boty dostáváte při jejich nákupu klasickou dvouletou záruku. Tuto dvouletou lhůtu však nelze zaměňovat s minimální životností bot a bohužel se nedá očekávat, že by každá bota měla za každých podmínek vydržet právě dva roky.

Čas jako takový není při používání běžeckých bot vůbec důležitý. Pokud byste totiž chtěli měřit životnost běžeckých bot pomocí času, pak byste narazili na to, že někdo naběhá za měsíc sto kilometrů, zatímco jiný zvládne stejnou porci za týden.
 
Kvůli tomu je dobré na čas úplně zapomenout a soustředit se pouze na celkový počet naběhaných kilometrů. Ani v tomto směru ale není určení minimální životnost vůbec snadná záležitost. Do hry totiž vstupuje celá řada dalších faktorů, jako například hmotnost běžce, technika došlapu, nebo povrch, po kterém bude běhat.
 
Jako pomyslný milník pro určení životnost většiny tréninkových modelů se dá použít hranice jednoho tisíce kilometrů. To je porce kilometrů, kterou by měla většina bot zvládnout, ale může se stát, že u velmi těžkých běžců se boty odeberou na odpočinek i výrazně dříve. Výhodu mají naopak lehčí běžci a všichni s lepší technikou došlapu (přes střed chodidla). V tu chvíli totiž část tlumení obstarávají svaly a šlachy dolních končetin a tlumicí vrstva ve vašich botách vydrží déle.
 
I přesto má ale tlumení u bot zvládne utlumit pouze omezený počet nárazů a i když bota na první pohled vypadá jako nová, je možné, že po stovkách naběhaných kilometrů už nebude poskytovat dostatečnou ochranu pro vaše klouby.
 
Že je už bota na konci svých dní nejlépe poznáte podle toho, že celkový pocit z ní už není tak dobrý jako na začátku a vás po běhání začnou bolet paty, holeně, kolena, nebo záda. Objevit se mohou i puchýře, nebo oděrky na místech, kde vám až doposud vaše bota žádný problém nezpůsobovala. To vše má na svědomí vyšlapání a následná deformace tlumicí vrstvy. Tato deformace může negativně ovlivnit i svršek, který se v přední části zkroutí a v nejvíce exponovaných místech může prasknout. Tato závada na svršku bohužel nepředstavuje vadu materiálu a s reklamací obvykle neuspějete.
Zcela odlišná situace nastává, pokud se závada na svršku objeví už v rané fázi používání boty (po desítkách, nebo několika málo stovkách kilometrů v případě tréninkové boty). V tu chvíli byste měli boty okamžitě přinést k reklamaci, která bývá v drtivé většině případů vyřízena kladně. O tom, zda je reklamace uznána, nebo zamítnuta rozhoduje mimo jiné i celková míra opotřebení, proto není dobré s případnou reklamací příliš otálet.
 
Kromě závad na svršku - pravděpodobně nejčastější problém, se kterým se můžeme u nejrůznějších modelů setkat - se čas od času objeví i jiné výrobní závady, jako například odlepující se podešev.
 
Rozhodnete-li se své běžecké boty reklamovat, pak je doneste řádně vyčištěné a s dokladem o koupi. Originální obal není potřeba. Rychlost vyřízení reklamace se velmi liší značku od značky, když nejrychleji se povede vše vyřídit už do druhého dne, zatímco jindy si výrobce na vyjádření vyhradí celých třicet dnů. Průměrná doba vyřízení reklamací je však obvykle výrazně kratší (jeden až dva týdny, to vám ale bohužel nejsme schopni předem garantovat).