Plavecké pomůcky

Chceš plavat jako Michael Phelps? Vezmi si na to packy, desku, piškot a fištrón a vypiluj svůj kraul technickými cvičeními do dokonalosti!

Plavecké ráno v Podolí připomíná návštěvu v hračkářství. Každý z trénujících borců dorazí s pytlíčkem, který si vyplaval v posledním závodě, plným roztodivných plaveckých pomůcek. Ty si vyloží na okraj bazénu, na  skokanský blok si přilepí papírek s tréninkem a započne s hravou zimní přípravou. Po rozplavání následují roztodivná technická cvičení, k jejichž plnění si plavec postupně přibírá jednotlivé hračky.

Plavecká deska a práce dolních končetin

Kraulový kop nohou vychází z kyčlí, kotníky jsou povolené, špičky mírně vtočené dovnitř. Nohy mají spíše stabilizační, než hnací funkci, zvlášť když je triatlonista potřebuje v použitelném stavu ještě na kole a při běhu. I tak je ale zvládnutí správné techniky kraulových nohou zásadní a na pomoc neoprenu nadnášením dolních končetin spoléhat nelze.        

Pro nácvik techniky nohou můžeš použít větší plaveckou desku, kterou si „povezeš“ v natažených rukou před sebou. Jsi-li začátečník, stačí Ti takto uplavat dvě padesátky a stehenní svaly, které maximálně pracují, Ti z těla vyžerou všechen dostupný kyslík takový způsobem, že zapomeneš, jak se jmenuješ.

Pokud si cvičení chceš ztížit a zkoordinovat se zbytkem těla, desku odlož k výstavce ostatních hraček a zkus cvik Superman. Plav s jednou rukou nataženou a druhou podél těla čelem dolů, soustřeď se na práci dolních končetin. Až Ti začne docházet kyslík, nadechni se nad vodou a pomocí kraulového záběru vyměň ruku vepředu. Pokud se chceš trochu šetřit, můžeš mít ruku mířící supermansky vpřed položenou na plavecké desce. 

Plavecké ploutve a šnorchl

Ploutve a šnorchl většinou vlastní pokročilejší plavci, i když mohou pomoci i úplným začátečníkům. Křižuj v nich bazén jako žralok připravený k útoku, jen místo hřbetní ploutve z tebe z vody kouká barevný konec šnorchlu. Na rozdíl od vození desky před sebou je tvoje hlava i trup stále v poloze odpovídající té při kraulu, nemusíš se zatěžovat manévrováním s nádechem pod ramenem a můžeš se soustředit jen na práci dolních končetin.

Tréninkové ploutve jsou výrazně kratší než ty, se kterými běžně šnorchluješ na prázdninách u moře, ale přesto Ti celé plavání významně usnadní. Můžeš je používat k souvislému kondičnímu tréninku, posílení dolních končetin i zlepšení pružnosti a práce kotníků.

Plavecké packy

Chceš-li poznat, jak dobře se plave lidem, kteří mají od přírody dlaně jako lopaty, navlékni si packy. Sice to v hypoxickém stavu uprostřed tréninku bude připomínat němou filmovou grotesku, protože při provlékání prstů do jednotlivých oušek ve visu na plovácích mezi dráhami možná budete muset použít i zuby, ale nácvik šikovnosti a jemné motoriky přijde triatletovi vždycky vhod. Plavání s packami Tě popožene více vpřed a naučí Tě plynulejšímu záběru a většímu citu pro vodu pod rukama.   

Piškot

Chceš-li naopak poznat, jak špatně se plave lidem s nepohyblivými dolními končetinami, dej si mezi stehna, lýtka či kotníky tréninkový piškot. Veškerý pohyb teď bude soustředěn na horní polovině těla a ty budeš muset hodně poctivě odmakat každý záběr pro přeplavání na druhý konec bazénu. I ve spojení s použitím výše zmíněných pacek Tě několik padesátek solidně unaví a přejít na závěr do prostého kraulu bez použití jakékoliv hračky bude provázeno pocitem nevýslovné lehkosti a svobody.

A o to při použití hraček při plavání jde – nácvik jednotlivých segmentů komplikovaného kraulového záběru, které Ti postupně přejdou pod kůži a zautomatizují se jako pohybové vzorce. Pokud je spojíš s vyplaváním v plném kraulu a dalšími technickými cvičeními prováděnými bez pomůcek, tvůj styl se výrazně zlepší. S destičkou u bazénu se nemusíš cítit jako neplavec nebo dětina. Naopak. Hračky a hravý přístup k tréninku z Tebe udělají lepšího závodníka!


 

 

 

Podobné články