Posted on

Sedmero základní kontroly a péče o kolo

Přivezli jste si domů nového jednostopého miláčka a nemáte naprosto tušení, jak se o něj starat ? Tak vám alespoň základními radami posloužíme. Pokud jste zkušeným cyklistou, co si na kole udělá všechno sám, tak se nejspíš nic nového nedozvíte. Pokud jste však čerstvým majitelem nového kola a nemáte moc zkušeností,  včasný a pravidelný servis vám ušetří nepříjemná překvapení a zbytečné výdaje.

1. Garanční prohlídka

Nově smontované kolo je třeba zajet. Spousta věcí si sedá a je potřeba po několika úvodních hodinách jízdy doseřídit. V případě dřívějšího projevu problému nečekejte na deklarovaných 10 – 15 hodin jízdy. Objednejte si termín v předstihu!

 2. Čisté kolo = spolehlivé kolo

Po jízdě v mokru, blátě nebo prachu kolo očistěte. Vapka není kámoš, vapka je úhlavní nepřítel kola, smrt pro ložiska a následně vaši peněženku. Kyblík s vodou a čističem a košťátko je správná volba. Praktická je sada kartáčů nebo mycí rukavice.

3. Kdo maže, ten jede…

Máte umyto? Tak namazat! Netřeba koupat kolo v oleji, běžnému uživateli stačí starat se o řetěz, odvděčí se vám až několikanásobně delší životností. Chod řetězu by měl být poměrně tichý, žádné chrastění ani povrzávání připomínající švitoření skřivanů. Nejdříve ho ale zbavte zbytků starého maziva s nečistotami. Na to nejlépe funguje rozpouštědlo ve spreji, případně pračka na řetěz. Mazat olejem na řetěz, olivový olej nechte do salátu a WDčko na panty u dveří. Kapátko poslouží lépe než sprej, protože aplikujete přesně kam chcete a ne všude okolo. Přebytečné mazivo vždy vytřete z řetězu hadrem.

4. Cyklista by měl mít silnou vůli, kolo ne

Na kole by se neměla vyskytovat znatelná vůle. Můžete zkusit lehký test, kolo spustit z několika centimetrů na zem. Slyšíte nějaké drnčení? Vůle se může nejčastěji objevit na hlavovém složení, nábojích kol, či středovém složení. Pokud si netroufáte na její dotažení navštivte odborný servis. Pomoci může najít si řešení na Youtube.

5. Díly nejsou nesmrtelné

Na kole jsou určité díly vyloženě spotřební materiál a je třeba pravidelně kontrolovat jejich stav. To jestli je sjetá pneumatika je patrné na první pohled. Ale to, že je vytahaný řetěz, už pouhým pohledem neodhalíte. Poslouží buď specifická měrka na řetěz nebo šuplera ( měří se na 10 čepů mezi a hodnota by neměla přesáhnout 132, 6 mm ). Není výjimkou, že řetěz nevydrží ani 1000 km.

Dalším, co na kole hoří, jsou brzdové destičky. Při loudání se na cyklostezce podél vody mohou vydržet roky nebo taky jeden rozbahněný závod v kopcích. Pohledem se dá zjistit kolik brzdové směsi na destičce zbývá.  Není pravdou častá domněnka, že díly na dražším kole vydrží násobně víc.

 

6. “Eppur si muove”

To, co se na kole točí, by se mělo točit hladce. Pokud ne, je čas se podívat ložiskům na kuličky. Hlavové složení vyzkoušíte snadno. Na středové složení je dobré sundat řetěz z převodníků. Náboje kol vyzkoušet na sundaných kolech v ruce.

7. Pozor na vYdlYcY a tlumYč

Nejen v gramatice je potřeba dbát na to, aby vám vidlice a tlumič neztvrdly. Kluzák je dobré pravidelně máznout silikonovým olejem a přebytek otřít. U vzduchového odpružení pravidelně kontrolovat tlak v pístu. A každé kvalitní odpružení vyžaduje pravidelnou repasi těsnění. Jedině tak vám bude spolehlivě vyhlazovat hrboly na cestě.

 

Nezapomínejte prosím na to, že v případě návštěvy odborného servisu je nezbytné se dopředu objednat. Ušetříte vrásky nám i sobě 😊.

Autor článku: Honza Dubec