Posted on

Nebuď banán! Správný posed na kole sníží riziko potíží a zlepší výkonnost

Další část seriálu Jak na triatlon, kterou přínáší brněnský DENÍK, se věnuje správnému nastavení posedu kola a zpovídá experta a našeho kolegu Jana Dubce. S dovolením redakce Vám přinášíme tento rozhovor a článek zde.

Praha, Brno /JAK NA TRIATLON/ – Sednout na kolo a jet. Kdekdo si myslí, že na tom není nic složitého, jenže to se mýlí. Správně nastavit posed na kolo je otázka nejmodernější diagnostiky a dohledu zkušeného odborníka. „Když koukám kolem sebe, krvácí mi oči,“ povídá jen v mírné nadsázce Jan Dubec, expert na nastavení posedu. Tomu se věnuje sedmý díl seriálu Deníku Rovnost Jak na triatlon.

Nastavit posed na kolo není jen o zvednutí sedla nebo řídítek. Jde o výsledek komplexní práce s tělem jezdce. „Věci se vzájemně ovlivňují, a když je jedna špatně, člověk se to nesnaží řešit jako celek. Dopracuje se k tomu, že problém se vykompenzuje někde jinde a vše se ještě víc zhorší,“ popisuje Dubec, který se o cyklisty nebo běžce stará ve speciálce Triexpertu v pražských Holešovicích.

Využívá k tomu jedinečnou technologii Guru Fit System, která mění jednotlivé parametry přímo při zátěži, přičemž pracuje i se sklonem anebo simuluje jízdu z kopce a do kopce. Diagnostika zabere přibližně dvě hodiny. „Nastavujeme posedy na každé kolo, silniční, horské, triatlonové i dráhové. Chodí za mnou široké spektrum jezdců od rekreačních až po elitní závodníky,“ líčí expert.
Nalezení správného posedu lze udělat ještě před nákupem kola. „Rovnou u nás na kole kohokoli naučím sedět, odpustí si několik přešlapů. Ušetří spoustu tápání, času i peněz při výběru velikosti kola, správného sedla a jednotlivých komponentů,“ nabádá pětatřicetiletý Dubec.

Pokud si triatlonista nebo cyklista pod odborným dohledem vyladí posed na kolo, sníží riziko dlouhodobějších potíží. „Nejčastěji slyším, že někoho při jízdě bolí záda, za krkem, koleno. To většinou souvisí se špatným držením těla na kole. Špatný návyk si neseme už z pracovního prostředí, podepisuje se na něm životospráva,“ říká odborník, který se kolům věnuje patnáct let a devět se stará o posedy.

guru fit systemČasto svým zákazníkům lepí na rám samolepku s výzvou Nebuď banán, která upozorňuje na nesprávné postavení pánve vůči zádům. „Lidé sedí blbě, pasivně, zhroutí se do pozice, což si přenáší na kolo a ubližují si. Cyklistika je pohyb při nízké intenzitě, ale s vysokým počtem opakování, tedy dlouhou dobu, takže efekt špatného návyku je plíživý. Dochází k chronickému přetěžování, které pomalu člověka rozbíjí, až se jednou rozbije. Náprava je dlouhá a těžká,“ varuje.

Dubec se amatérsky věnuje cyklistice i triatlonu, takže ví, že vhodný posed se projeví také ve výkonu. „Zlepší se efektivita pohybu, se stejným vkladem získá jezdec lepší výstup. Když se odstraní něco, co zamezuje správné práci na kole, může nastat skokové zlepšení,“ podotýká.

Více si o Honzovi můžete přečíst v rozhovoru zde.

Objednejte si nastavení vašeho kola ještě dnes. Nastavení posedu GURU Fit Systém.

Víc informací o nastavení posedu najdete ve videu: