Posted on

Používáš měření tepů správně?

Nebo spíše, máš nastavené zóny na hodinkách správně?

Pro výpočet zón je notoricky známý vzoreček pro výpočet maximálního tepu 220 – věk. Ale pokaždé, když ho někdo použije, nějakému odborníkovi pukne srdce.

  1. Je zastaralý a již nějakých 20 let je k dispozici přesnější 208 – 0.7 x věk
  2. Ačkoli se tváří jako výpočet, tak ve skutečnosti jde jen o velmi hrubý odhad, to platí i pro novější vzorec

Pravda je taková, že individuální odchylky jsou natolik významné, že naprosto degradují kvalitu takového výpočtu.

Když se podíváš na graf, kde je znázorněna distribuce maximální tepové frekvence, je vidět jak velký je rozptyl hodnot nad i pod křivkou. odchylka 20 tepů od vzorce není nikterak výjimečná.

Další nepřesnost vzniká při výpočtu samotných zón, kde opět hrají roli individuální odchylky. Toleroval bys takovou nepřesnost u jiné měřitelné hodnoty? Například: dneska jsem běžel tempo něco mezi 5:40 a 6:10, a uběhl něco mezi 9,3 a 10,1 km?

Pokud chceš částečně zpřesnit výpočet zón, můžeš si sám udělat přibližný test.

Pokud ale chceš znát zóny své tepové frekvence s dostatečnou přesností pro efektivní řízení svého snažení, je potřeba absolvovat zátěžový test: https://www.triexpert.cz/kategorie/zatezove-testy/