Košík
Košík je prázdny
DOPRAVA ZDARMA celý víkend - platí pro ČR a SR

Jak vybrat tretry na kolo?

Pokud se chystáte na výběr nové obuvi na kolo, můžou následující řádky lehce pomoci s výběrem cyklistických treter. Nejdřív je možná dobré začít s tím, proč boty vybavené nášlapným systémem vlastně chtít a co od nich očekávat.

Největším benefitem je jisté, přesto bezpečné, spojení nohy s kolem. Dá jezdci větší jistotu v ovládání kola a nehrozí sklouznutí nohou z pedálů. Možnost krátkodobě si pomoci i zatažením nahoru sice nevyužijete až tak často, jak se traduje, ale značnou výhodou to je také. Bohužel k tomu, aby se z těchto výhod mohl cyklista/cyklistka těšit, je potřeba překonat počáteční bariéru strachu a zvyknout si. Další nespornou výhodou, ze které těží hlavně výkonnostně orientovaní jezdci, je rozložení tlaku pedálu do celého chodidla.

Jak tedy vybrat? 

Předně je potřeba zohlednit typ použití pedálu a kola

Začneme terénními variantami. Nevadí jim bláto nebo jiné nečistoty tolik jako silniční variantě a v botech se mnohem lépe chodí. 

Pokud se vám kolo děje jen tak omylem při přesunu mezi krásami přírody, architektury nebo chmele a révy, budou nejlepší boty cykloturistického řazení. Jako kdyby pohorka potkala tretru a měli spolu pár malých šestatřicítek. Mají ze všech typů nejohebnější podrážku a jsou tedy nejvhodnější na chození.

Pokud ale kolo dominuje poslouží lépe klasická MTB tretra. Chodí se v nich také téměř normálně, ale bývají zpravidla tužší, lehčí a rychleji schnou. Nášlapná zarážka je zapuštěná mezi gumovými výstupky na podrážce a kromě občasného stepařského zaklapání nijak nevadí.

A teď silniční. Bota je kompletně osekaná na co nejnižší váhu a zpravidla velmi tuhá. Zarážky výrazně vystupují a tím i překáží při chůzi. Ale nebojte, nemusíte z postele rovnou na kolo a schody seskákat jak Pepa Dressler, pořád se dá jít. Silniční a MTB zpravidla nemají vzájemně kompatibilní montážní body zarážek.

 

A na co si dát při výběru výběru pozor!

Velikost - boty nemusí být s výrazným nadměrkem, jako třeba běžecké. Ale prsty by vepředu rozhodně neměly být na kontakt. Obecně je lepší žádně roztažení neočekávat.

Tvar - pozor na úzký střih a tvar paty bota by neměla nikde tlačit, ani v oblasti achillovy šlachy. Díky utažení na noze a téměř nulovému pohybu chodidla, může rychle přijít necitlivost, brnění nebo pálení chodidla. V tom případě může pomoci dodatečná úprava vložkou. V nabídce jsou i širší varianty. Nejlépe si před namontováním kufrů boty nazujte, dotáhněte a klidně v nich půl hodiny stůjte. 

Tvrdost - pozor při volbě top závodních modelů pro rekreační ježdění. Někdy je pohodlnější a měkčí bota vhodnější volbou. U těch tužších modelů můžete mít při pokusu o chůzi pocit, že nedrží na patě. Ale nebojte na kole se to neděje.

Montáž zarážek - nikdy nejsou součástí bot. Pokud si nejste vědomi atypických potřeb, montujte symetricky a spíše do zadní části rozsahu montážních bodů.

A hlavně pozor! Jestli jezdíte na silničním kole v MTB botech, přijde si pro vás čert! ;-)

Napsal Honza Dubec